Wybrane prace


2023 Kompozycja w mroźnych tonach, obraz olejny na płótnie, wym. 100 cm x 100 cm
Opis: Obraz reprezentatywny dla moich poszukiwań związanych z abstrakcją. Punktem wyjścia jest inspiracja pejzażem, otoczeniem, głównie pustkowiem, obrzeżami miast i wsi. Biorę pod uwagę to, co najważniejsze i przetwarzam na elementy kompozycji. Zestawiam elementy geometryczne z naturalnymi, naruszam harmonię by ponownie zrównoważyć kompozycję.

Obraz abstrakcyjny w chłodnej tonacji. Użyte kolory to biel, czerń i błękity. Kilka rozproszonych elementów geometrycznych. Obraz oddaje atmosferę zimowego pejzażu, pustkowia.Fragment obrazu pt. Kompozycja w mroźnych tonach. Ukazuje w detalu niezwykłą strukturę farby olejnej na obrazie w szarym nieregularnym elemencie.

2023 Efekty atmosferyczne, seria obrazów olejnych na płótnie
Tekst do wystawy: Inspiracją do powstania tej serii abstrakcji są pejzaże Jamesa Whistler’a, w których malarz prostymi środkami przedstawia światło, mgłę i obiekty. Specyficzna technologia Whistlera polegająca na ścieraniu powstałych warstw i nanoszeniu kolejnych, dawała efekt charakterystycznych muśnięć pędzla, dynamiki, lekkości i ulotności trudnej do osiągnięcia inną metodą twórczą. Whistler, jako jeden z pierwszych, pokazywał, że malowanie to nie tylko ukazywanie zaobserwowanej rzeczywistości, ale przede wszystkim proces, a dla artysty w szczególności ważny jest proces tworzenia. Skierował on malarstwo pejzażowe w stronę malarstwa nieprzedstawiającego. Seria abstrakcji pt. „Efekty atmosferyczne” wykonana została podobną metodą. Obrazy zostały stworzone na zasadzie destrukcji warstw i nałożenia kolejnych, jest to specyficzna wariacja na temat sposobu malowania Jamesa Whistler'a, pozwalająca na osiągnięcie efektu ulotności i przebłysków. W wyniku tych zabiegów poszczególne warstwy przenikają się, a podmalówka i rysunek zostaje celowo wyprowadzony do warstwy wierzchniej obrazu. Oprócz malarskiego gestu i śladu pędzla, o odbiorze tych kompozycji decyduje matowość i połysk farby. Autorka, bez zbędnej estetyzacji, przetwarza widziane przez siebie zimowe pejzaże pustych przestrzeni na obrazy abstrakcyjne. Spokój łączy się w nich z dynamiką, niuanse ze zdecydowanymi pociągnięciami pędzla, a dysharmonia przeradza się w harmonię.
Formaty prac od 40 cm x 60 cm do 100 x 100 cm, cykl składa się z 6 obrazów.

Obraz abstrakcyjny w chłodnej tonacji. Przedstawia rozproszone elementy geometryczne na tle impresjonistycznego pejzażu. Jest to obraz o lekkim, optimistycznym przekazie.Detal obrazu z serii Efekty atmosferyczne. Ukazuje fragmenty abstrakcyjnej kompozycji.

2022 Ballada o przebudzeniu, niewielkie obrazy olejne na płótnie, formaty od 25 cm x 25 cm do miniatury
Obraz pod tytułem Ballada o przebudzeniu. Ukazuje ludzi w harmoniiz naturą. Wśród abstrakcyjnych pejzaży znajdują się też konie, ptaki. Obraz ma charakter ballady, przypowieści.Fragment obrazu pt. Ballada o przebudzeniu przedstawiający osoby z kolorowymi papugami na ramionach.

2023 Walka, obraz olejny na płótnie lnianym, w kolekcji prywatnej
Obraz pochodzi z serii Przystosowanie. Jest to kilka prac utrzymanych w kolorach ziemi, poruszających temat delikatności psychiki człowieka i trudności adaptacyjnych. Wymiary od 40 cm x 50 cm do 80 cm x 80 cm.

Tradycyjny obraz olejny na płótnie lnianym. Obraz łączy realizm z abstrakcją. Przedstawia mężczyznę walczącego z demonem. Fragment obrazu olejnego pt. Walka. ciepła tonacja, odważne pociągniecia farbą.

2022 Guwernantki myśli, olejny na płótnie lnianym, 73 cm na 100 cm
Obraz pochodzi z serii Maskarada. Jest to seria sześciu obrazów olejnych odnosząca się do ról społecznych, póz i masek oraz wyalienowania. Prace wykonane są na płótnie lnianym nieprasowanym, co nadaje im niepowtarzlanego charakteru. Formaty prac od 55 cm x 70 cm do 80 cm x 100 cm.

Surrealistyczna atmosfera, chłodna stonowana kolorysytka. Odważne połączenie błękitów, fioletu i odcienia żółtego. Obraz przedstawia maskę i postacie.Fragment obrazu olejnego, przedstawiającego maskę i postacie

Z niebieskim balonikiem z serii Maskarada, olejny na płótnie lnianym, 80 cm na 100 cm, 2022
Surrealistyczny obraz olejny przedstawiający ludzi w maskach. Osoby upozowane są jak do zdjecia a za nimi wyłania się niebieski balonik. Obraz jest utrzymany w stonowanej kolorystyce lecz niepokojący w odbiorze.Fragment obrazu olejnego, zbliżenie na jednąz postaci w masce oraz na niebieski balonik.

2022 Żonglerka z cyklu Alienacje, olej na płótnie, 100 cm na 100 cm
Temat wyalienowania jest mi bliski i uważam, że współcześnie jest bardzo ważny. W naszych czasach coraz więcej społeczeństw staje się społeczeństwami jedynaków/jedynaczek. To ma szerokie przełożenie na relacje społeczne. Po drugie szereg czynników – współczesne technologie, konsumpcjonizm, które warunkują styl życia - obecnie decyduje o zrywaniu więzów społecznych i trudniejszym ich nawiązywaniu. Seria obrazów "Alienacje" częściowo odnosi się do tych problemów, na przykładzie kobiety. Są to portrety kobiet zamrożonych w zamyśleniu, pomiędzy obecnością a nieobecnością w wyodrębnionej z kontekstu abstrakcyjnej przestrzeni.

Obraz przedstawia kobietę, która żongluje różnymi elementami, odciskami ust, trójkątami. Poza czasem, żonglująca czasem.Fragment metaforycznego obrazu, portret kobiety

2021 Seria obrazów abstrakcyjnych, która bazuje na kontrastach kolorystycznych i łączeniu form geometrycznych o ostrych kształtach z formami miękkimi, obłymi, organicznymi. Jest to kontynuacja poszukiwania harmonii wśród elementów sprzecznych i dysonansów. Jednocześnie ma na celu zindywidualizowanie geometrycznych form abstrakcyjnych tak by pulsowały podskórnymi emocjami, nie były chłodne i intelektualne w odbiorze. Miejscami stosowane są impasty i faktury by podkreślić grę światła i koloru.
Obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych.

Obraz abstrakcyjny inspirowany motywami nadmorskimi. Odważne kontrasty pomiędzy błękitami a odcieniami żółtego. Kopozycja diagonalna.Obraz przedstawia abstrakcyjną kompozycję, drobne elementy geometryczne i obfituje w kontrasty.

Prace abstrakcyjne fotografia, lata 2006-2018, obsesja materii
Zdjęcie przedstawia plakat do wystawy forografii pt. Materia autorstwa Katarzyny M. Rymarz

2014 Materia, cykl fotografii, indywidualna wystawa, Galeria Pomost, Lublin, kuratorka Maryla Wosik

Opis wystawy:
Główną ideą przedstawionej serii zdjęć jest poczucie, że cielesność nie stanowi opozycji do duchowości, że te dwa obszary się przenikają i dopełniają. Sposób rozumienia naszej cielesności kształtuje naszą duchowość. Duchowość z kolei znajduje wyraz w materii. Biorąc to założenie za punkt wyjścia, zaczęłam poszukiwać możliwości takiego sfotografowania ciała, żeby przybliżyć się do materii, pokazując równocześnie pewien rodzaj niepokoju, ten pierwiastek niematerialny, jaki w niej drzemie. Poszukując odpowiednich środków wyrazu, chciałam zbliżyć się do znaku zapytania, jaki leży u podstaw materialnego świata, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy go w kategoriach naukowych, czy bliższych metafizyce. Ciało na moich zdjęciach jest wyrwane z kontekstu. Jest poszatkowane, nie stanowi całości. Jedne części ciała obrazują inne. Czasami nie trzeba nawet fotografować ciała, żeby uzyskać wrażenie ciała, skóry. Ciało przestaje być przedmiotem fotografowanym, tematem samym w sobie, a staje się punktem wyjścia dla kompozycji w znacznej mierze już abstrakcyjnej.
W możliwościach, jakie daje fotografia interesuje mnie nie realizm, ale tworzenie iluzji. Zastępowanie jednego elementu innym elementem. Tworzenie obrazu. Wreszcie, wychodzenie z iluzji w kierunku abstrakcji. Jest to dla mnie ciekawa droga w fotografii. Środki wyrazu, jakie daje fotografia są niepowtarzalne i właściwe tylko dla tej techniki. W przypadku tej serii zdjęć używałam małej głębi ostrości i środków właściwych dla makrofotografii, ponieważ daje to efekty wizualne nieosiągalne dla nieuzbrojonego oka ludzkiego. Zbigniew Dłubak powiedział kiedyś o fotografii: "[Fotografia] Nie musi naśladować niczego - jest po prostu czystą pracą aparatu fotograficznego, czystą pracą układu optycznego, pewnej geometrii przestrzennej. To staram się zachować". [cytat pochodzi z wystąpienia Z. Dłubaka podczas otwarcia jego wystawy "ASYMETRIA'94" w Małej Galerii SPAF-CSW w Warszawie, 1 marca 1994]. Ten pogląd leży u początku fotografii abstrakcyjnej czy symbolicznej.
Część moich zdjęć to fotomontaże, ponieważ tylko ta technika daje możliwość zatrzymania w kadrze tego, co niemożliwe do uzyskania inną metodą. Fotomontaż, cięcie i kompilowanie elementów z różnych kadrów ma swoje miejsce w historii fotografii niemal od jej początków. Dla mnie interesujące jest użycie tej techniki w celu przybliżenia kompozycji jeszcze bardziej w stronę abstrakcji. Mam nadzieję, że w oczach Odbiorcy, to pozbawione treści ciało nabierze dodatkowych znaczeń i na długo pozostanie w pamięci.
Katarzyna M. Rymarz

Fotografia abstrakcyjna. Utrzymana w ciepłej tonacji kompozycja inspirowana aktem kobiety.Kompozycja abstrakcyjna w ciepłej tonacji. Kompozycja centralna inspirowana nagością kobiety.Kopozycja abstrakcyjna na bazie nagości, subtelności, światła i cienia.Prosta kopozycja horyzontalna, fotografia artystyczna. Struktury oraz kontrast barwny.

Wybrane prace z serii fotograficznych z lat 2006 - 2018
2018 Fragmenty, seria fotografii
Surrealistyczno abstrakcyjny obraz fotograficzny, przedstawiający fragment skórki człowieka na agresywnie czerwonym tle.Surrealistyczno abstrakcyjna kompozycja ukazująca fragment ludzkiej skóry na geometrycznym, czarno fioletowym tle.

2017 Materia, cyjan, tryptyk, fotografia
Kompozycja w kolorze cyjanu, abstrakcja inspirowana ciałem człowieka.

2015 z cyklu Moduły, fotografia
Kompozycja abstrakcyjna inspirowana ciałem, geometrią i architekturąKolorowa fotografia artystyczna inspirowana ludzkim ciałek, architekturą i geometrią bryły.
2006 z serii Materia, fotografia
Ciało człowieka i kosmos. Niepokojąca kompozycja surrealistycznie ukazująca detal ludzkeij skóryKompozycja artystyczna inspirowana ludzkim ciałem i kosmosem.Zdjęcie ludzkiej brody, fotografia artystyczna inspirowana ciałem człowieka i naturą.

Dostępne prace znajdują się w ofercie:
Available works are offered by:

Art in House

AT art
Art Info
GalleryStore

Touch of Art
Artmajeur


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Aktualna WYSTAWA: Rymarz&Rymarz - Improwizacja/ Improvisation, duo exhibition

Wystawa 6 obrazów w Warszawie

Otrzymuj swieże info - dołącz do listy mailingowej