Wybrane prace
2023 Kompozycja w mroźnych tonach, obraz olejny na płótnie, wym. 100 cm x 100 cm
Opis: Obraz reprezentatywny dla moich poszukiwań związanych z abstrakcją. Punktem wyjścia jest inspiracja pejzażem, otoczeniem, głównie pustkowiem, obrzeżami miast i wsi. Biorę pod uwagę to, co najważniejsze i przetwarzam na elementy kompozycji. Zestawiam elementy geometryczne z naturalnymi, naruszam harmonię by ponownie zrównoważyć kompozycję.
2023 Efekty atmosferyczne, seria obrazów olejnych na płótnie
Tekst do wystawy: Inspiracją do powstania tej serii abstrakcji są pejzaże Jamesa Whistler’a, w których malarz prostymi środkami przedstawia światło, mgłę i obiekty. Specyficzna technologia Whistlera polegająca na ścieraniu powstałych warstw i nanoszeniu kolejnych, dawała efekt charakterystycznych muśnięć pędzla, dynamiki, lekkości i ulotności trudnej do osiągnięcia inną metodą twórczą. Whistler, jako jeden z pierwszych, pokazywał, że malowanie to nie tylko ukazywanie zaobserwowanej rzeczywistości, ale przede wszystkim proces, a dla artysty w szczególności ważny jest proces tworzenia. Skierował on malarstwo pejzażowe w stronę malarstwa nieprzedstawiającego.
Seria abstrakcji pt. „Efekty atmosferyczne” wykonana została podobną metodą. Obrazy zostały stworzone na zasadzie destrukcji warstw i nałożenia kolejnych, jest to specyficzna wariacja na temat sposobu malowania Jamesa Whistler'a, pozwalająca na osiągnięcie efektu ulotności i przebłysków. W wyniku tych zabiegów poszczególne warstwy przenikają się, a podmalówka i rysunek zostaje celowo wyprowadzony do warstwy wierzchniej obrazu. Oprócz malarskiego gestu i śladu pędzla, o odbiorze tych kompozycji decyduje matowość i połysk farby. Autorka, bez zbędnej estetyzacji, przetwarza widziane przez siebie zimowe pejzaże pustych przestrzeni na obrazy abstrakcyjne. Spokój łączy się w nich z dynamiką, niuanse ze zdecydowanymi pociągnięciami pędzla, a dysharmonia przeradza się w harmonię.
Formaty prac od 40 cm x 60 cm do 100 x 100 cm, cykl składa się z 6 obrazów.
2022 Ballada o przebudzeniu, niewielkie obrazy olejne na płótnie, formaty od 25 cm x 25 cm do miniatury
2023 Walka, obraz olejny na płótnie lnianym, w kolekcji prywatnej
Obraz pochodzi z serii Przystosowanie. Jest to kilka prac utrzymanych w kolorach ziemi, poruszających temat delikatności psychiki człowieka i trudności adaptacyjnych. Wymiary od 40 cm x 50 cm do 80 cm x 80 cm.
2022 Guwernantki myśli, olejny na płótnie lnianym, 73 cm na 100 cm
Obraz pochodzi z serii Maskarada. Jest to seria sześciu obrazów olejnych odnosząca się do ról społecznych, póz i masek oraz wyalienowania. Prace wykonane są na płótnie lnianym nieprasowanym, co nadaje im niepowtarzlanego charakteru. Formaty prac od 55 cm x 70 cm do 80 cm x 100 cm.
Z niebieskim balonikiem z serii Maskarada, olejny na płótnie lnianym, 80 cm na 100 cm, 2022
2022 Żonglerka z cyklu Alienacje, olej na płótnie, 100 cm na 100 cm
Temat wyalienowania jest mi bliski i uważam, że współcześnie jest bardzo ważny. W naszych czasach coraz więcej społeczeństw staje się społeczeństwami jedynaków/jedynaczek. To ma szerokie przełożenie na relacje społeczne. Po drugie szereg czynników – współczesne technologie, konsumpcjonizm, które warunkują styl życia - obecnie decyduje o zrywaniu więzów społecznych i trudniejszym ich nawiązywaniu. Seria obrazów "Alienacje" częściowo odnosi się do tych problemów, na przykładzie kobiety. Są to portrety kobiet zamrożonych w zamyśleniu, pomiędzy obecnością a nieobecnością w wyodrębnionej z kontekstu abstrakcyjnej przestrzeni.
2021 Seria obrazów abstrakcyjnych, która bazuje na kontrastach kolorystycznych i łączeniu form geometrycznych o ostrych kształtach z formami miękkimi, obłymi, organicznymi. Jest to kontynuacja poszukiwania harmonii wśród elementów sprzecznych i dysonansów. Jednocześnie ma na celu zindywidualizowanie geometrycznych form abstrakcyjnych tak by pulsowały podskórnymi emocjami, nie były chłodne i intelektualne w odbiorze. Miejscami stosowane są impasty i faktury by podkreślić grę światła i koloru.
Obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych.
Prace abstrakcyjne fotografia, lata 2006-2018, obsesja materii
2014 Materia, cykl fotografii, indywidualna wystawa, Galeria Pomost, Lublin, kuratorka Maryla Wosik
Opis wystawy:
Główną ideą przedstawionej serii zdjęć jest poczucie, że cielesność nie stanowi opozycji do duchowości, że te dwa obszary się przenikają i dopełniają. Sposób rozumienia naszej cielesności kształtuje naszą duchowość. Duchowość z kolei znajduje wyraz w materii. Biorąc to założenie za punkt wyjścia, zaczęłam poszukiwać możliwości takiego sfotografowania ciała, żeby przybliżyć się do materii, pokazując równocześnie pewien rodzaj niepokoju, ten pierwiastek niematerialny, jaki w niej drzemie. Poszukując odpowiednich środków wyrazu, chciałam zbliżyć się do znaku zapytania, jaki leży u podstaw materialnego świata, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy go w kategoriach naukowych, czy bliższych metafizyce. Ciało na moich zdjęciach jest wyrwane z kontekstu. Jest poszatkowane, nie stanowi całości. Jedne części ciała obrazują inne. Czasami nie trzeba nawet fotografować ciała, żeby uzyskać wrażenie ciała, skóry. Ciało przestaje być przedmiotem fotografowanym, tematem samym w sobie, a staje się punktem wyjścia dla kompozycji w znacznej mierze już abstrakcyjnej.
W możliwościach, jakie daje fotografia interesuje mnie nie realizm, ale tworzenie iluzji. Zastępowanie jednego elementu innym elementem. Tworzenie obrazu. Wreszcie, wychodzenie z iluzji w kierunku abstrakcji. Jest to dla mnie ciekawa droga w fotografii. Środki wyrazu, jakie daje fotografia są niepowtarzalne i właściwe tylko dla tej techniki. W przypadku tej serii zdjęć używałam małej głębi ostrości i środków właściwych dla makrofotografii, ponieważ daje to efekty wizualne nieosiągalne dla nieuzbrojonego oka ludzkiego. Zbigniew Dłubak powiedział kiedyś o fotografii: "[Fotografia] Nie musi naśladować niczego - jest po prostu czystą pracą aparatu fotograficznego, czystą pracą układu optycznego, pewnej geometrii przestrzennej. To staram się zachować". [cytat pochodzi z wystąpienia Z. Dłubaka podczas otwarcia jego wystawy "ASYMETRIA'94" w Małej Galerii SPAF-CSW w Warszawie, 1 marca 1994]. Ten pogląd leży u początku fotografii abstrakcyjnej czy symbolicznej.
Część moich zdjęć to fotomontaże, ponieważ tylko ta technika daje możliwość zatrzymania w kadrze tego, co niemożliwe do uzyskania inną metodą. Fotomontaż, cięcie i kompilowanie elementów z różnych kadrów ma swoje miejsce w historii fotografii niemal od jej początków. Dla mnie interesujące jest użycie tej techniki w celu przybliżenia kompozycji jeszcze bardziej w stronę abstrakcji. Mam nadzieję, że w oczach Odbiorcy, to pozbawione treści ciało nabierze dodatkowych znaczeń i na długo pozostanie w pamięci.
Katarzyna M. Rymarz
Wybrane prace z serii fotograficznych z lat 2006 - 2018
2018 Fragmenty, seria fotografii
2017 Materia, cyjan, tryptyk, fotografia
2015 z cyklu Moduły, fotografia
2006 z serii Materia, fotografia
Dostępne prace znajdują się w ofercie:
Available works are offered by:
Art in House
AT art
Art Info
GalleryStore
Touch of Art
Artmajeur
Zamówienia i współpraca
e-mail: k.m.rymarz@gmail.com
Follow me on Instagram
Follow me on Facebook
Follow me on You Tube
Komentarze
Prześlij komentarz